Congres Makkelijk Lezen | Makkelijk Lezen Dag
16027
home,page-template-default,page,page-id-16027,woocommerce-no-js,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode_grid_1200,footer_responsive_adv,qode-content-sidebar-responsive,columns-4,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-17.2,qode-theme-bridge,disabled_footer_top,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-5.6,vc_responsive

Makkelijk Lezen Dag

Datum: dinsdag 14 mei 2019
Locatie: Congrescentrum Antropia [naast station Driebergen-Zeist]
Tijden: programma van 11.00u tot 16.30 uur + napraten & ‘file’buffet
Voor: leerkrachten, remedial teachers, leesconsulenten, logopedisten.
Kosten: € 225,- per persoon   –  Vroegboekprijs  tot 1 maart: € 185,- per persoon  –  Schrijf je nu in!


 

Inspiratiedag “Hoe begrijpend lezen leidt tot leesplezier”

 

We beseffen steeds meer dat als kinderen begrijpen wat ze lezen, dit bijdraagt aan hun leesmotivatie. Dat is de theorie. Maar hoe doe je dat in de dagelijkse praktijk? Welke boeken en werkvormen zijn interessant voor jouw leerlingen? Wat is de boekensushi en hoe werkt theaterlezen? Hoe zet je poëzie in en wat kan karaokelezen voor kinderen betekenen?

Kom naar de Makkelijk Lezen Dag en laat je inspireren door vele deskundigen, doe mee aan motiverende workshops, laat je verrassen door inspirerende verhalen op de boekenkist en toets je eigen ervaring aan die van collega’s tijdens de speeddates. Voor leerkrachten, remedial teachers, leesconsulenten, logopedisten. Ofwel: iedereen die met kinderen leest en met hernieuwde kennis en praktische tips direct aan de slag wil.

Een eerste greep uit ons complete programma:

 

WORKSHOPS

Onze praktische workshops zijn voor max. 40 personen. Elke workshop duurt een uur.

 

Workshop ‘We schaffen begrijpend lezen af!’

Door Terry van de Beek, taal-leesspecialist en dyslexiespecialist, eigenaar van Dyadon / betrokken bij o.a. LIST en de Dyslexie-Express.

Uit onderzoek van o.a. Marloes Muizelaar, blijkt dat inzet van een methode geen effect heeft op het beter begrijpen van een tekst. Betekenisvolle teksten waarbij kinderen weten waaróm ze die zouden moeten lezen én voorbeeldgedrag van de leerkracht, helpen wel. Maar hoe leren we kinderen dan te begrijpen wat ze lezen? En hoe ziet dat er in de praktijk uit?

Workshop “Poëzie: van makkelijk schrijven naar makkelijk lezen “

Door Kate Slingemann, Dichter en Schoolschrijver.

Met poëzie kun je met weinig woorden veel zeggen. Dan is het belangrijk welk woord waar staat. Ofwel: van makkelijk schrijven naar makkelijk lezen. Kate neemt je in deze workshop mee in het maken van een gedicht of een poëtische regel. Zo ervaar je zelf hoe je poëzie bij kinderen kunt inzetten.

Workshop “Theaterlezen doe je zo!”

Door Elseline Knuttel, dyslexiespecialist, uitgever bij De Inktvis voor o.a. theaterleesboeken, en eigenaar van leesLETTERS.

Theaterlezen is leuk voor iedereen. Maar juist voor zwakke lezers biedt deze vorm van lezen, kansen! In deze workshop ontdek je de mogelijkheden van theaterlezen.

Workshop “Onwillige lezers?”

Door Karin Vaessen, onderwijsadviseur bij Sardes.

Ken jij de boekensushi of de boekendans? In deze workshop ervaar je praktische werkvormen om lezen te motiveren, waarmee je de volgende dag aan de slag kunt.

Workshop “Vol van lezen”

Door Martijn Hensgens, senior adviseur Volvanleren.nl.

Vaak heeft het onderwijs een vrij technische benadering van het lezen. Kinderboeken komen dan alleen aan bod bij het vrije lezen. Dat kan anders! Woordenschat, het leesonderwijs en denkvaardigheden van kinderen worden beter! Hoe? Daar vertelt Martijn Hensgens, leesspecialist en zelf o.a. leerkracht geweest, je alles over in de workshop Vol van Lezen.

INTERACTIEVE SPEEDDATES

Speeddates zijn bijeenkomsten van ongeveer 15 minuten waarbij je op een interactieve wijze, nieuwe ideeën kunt opdoen.

Interactieve speeddate “Mini leeslessen”

Leerkracht Ingrid Rijnbout-Evers maakt zogenaamde ‘mini leeslessen’ bij kinderboeken.
Wat zijn mini leeslessen en wat is daarvan de meerwaarde? Ontmoet de kinderboekenjuf tijdens een speeddate.

Interactieve Speeddate “De Boekenzoeker”

Door Stella Leenders Heb je ooit een boekenzoeker ontmoet? Dit is je kans! Stella Leenders zoekt samen met kinderen van een Integraal Kindcentrum in Zuidwolde, passende boeken uit. Zij kwam erachter dat dat lang niet altijd de populaire boeken zijn. Nieuwsgierig? Op 14 mei kun je met de boekenzoeker speeddaten!

Interactieve Speeddate “Penvrienden”

Anne-Margreet Matsuura is leerkracht en auteur van kinderboeken.
Op Facebook zette ze een schrijfproject op: leerlingen van verschillende scholen schrijven met auteurs. Ook bedacht deze leesbevorderaar ‘Juf ik zoek een boek’ op Instagram. Wil je hier meer over weten? Dat kan tijdens een speeddate op 14 mei.

Interactieve Speeddate “De bieb!”

Larissa Streppel werkt bij de bibliotheek Velsen als leesconsulent en projectleider.

Wat doet een leesconsulent eigenlijk? En waarom is het belangrijk om zelf ook jeugdliteratuur te kennen? Daarover vertelt Larissa tijdens een speeddate. Interessant voor leerkrachten maar zeker ook voor andere belangstellenden.

Interactieve Speeddate “Logopedie en lezen”

Miriam Helsper van logopediepraktijk Odijk-Bunnik en Madelon Boxman, leerkracht groep3/4
Hoe helpt een logopedist kinderen bij het (leren) lezen? Miriam Helsper en Madelon Boxman gaan uit van de leefwereld en interesses van het kind. Hoe ze dat doen? Daarover vertellen zij tijdens een speeddate.

Interactieve Speeddate “Leesdraken verslaan”

Naomi Smits, leerkracht in groep 3 en columnist in Trouw
Naomi verslaat graag leesdraken. Op ludieke wijze promoot zij boeken in de klas. Bijvoorbeeld door dobbelsteenlezen of The Voice na te spelen met boeken! Laat je inspireren tijdens een speeddate!

Dit is een eerste greep uit het complete programma!

Het programma wordt elke week nog verder uitgebreid. Als je op de hoogte wilt blijven, dan kun je je hier aanmelden voor onze nieuwsbrief.

Maar er is nog veel meer te beleven en te zien:

BOEKENKISTEN

Boekenkisten zijn plekken waar je de hele dag door in gesprek kunt met deskundigen van interessante organisaties en bijzondere initiatieven.

 

Boekenkist De Grote Vriendelijke Podcast

Ken je de Grote Vriendelijke Podcast al? De recensenten Jaap Friso en Bas Maliepaard van www.degrotevriendelijkepodcast.nl, maken maandelijks een nieuwe aflevering over recent verschenen kinderboeken. Wil je meer weten over jeugdliteratuur of hoe zo’n podcast werkt op je telefoon? Kom dan naar deze boekenkist!

 

Boekenkist Ik vind lezen leuk!

Hoe leuk is het om kinderen boeken te laten recenseren? Mathilde Talens bedacht de website ikvindlezenleuk.nl waar kinderen hun mening geven over gelezen boeken (er staan nu meer dan 4500 recensies op!) Wil je meer weten over deze manier van leesbevordering? Je kunt Mathilde ontmoeten op de boekenkist.

 

Boekenkist Begrijpen wat je leest

Via model-leren help je kinderen teksten beter te begrijpen. Cor Bakker, specialist taal- en leesonderwijs bij Marant vertelt je daar graag meer over op de boekenkist. marant.nl

 

Boekenkist RID staat voor Regionaal Instituut voor Dyslexie (en dyscalculie)

Hoe wordt dyslexie onderzocht? Welke methodes zijn bewezen effectief? Hoe kun je  kinderen met dyslexie begeleiden? Het Regionaal Dyslexie Instituut werkt met een eigen ontwikkelde (bewezen effectieve) behandelmethode. Het RID komt op hun boekenkist toelichten over waar in de klas op gelet kan worden bij kinderen met dyslexie en hoe ze hierin begeleid kunnen worden in de klas.

 

Boekenkist De Schoolschrijver

De Schoolschrijver zet de allerbeste kinderboekenauteurs in om leerlingen op basisscholen taalsterk te maken en daarmee klaar voor de toekomst. Kom kennismaken met de programma’s die we daarvoor bieden.

INFORMATIEMARKT

Uitgevers, specialisten en andere leveranciers presenteren hun producten/uitgaven.

DE NIEUWE MAKKELIJK LEZEN TIP25

Presentatie van de 25 interessantste, verrassende Makkelijk Lezen boeken in 2019.

MAKKELIJK LEZEN PRIJS 2019

Uitreiking van deze jaarlijkse aanmoedigingsprijs aan een auteur, onderzoeker of initiatief.

DE ONTSPANNING

We sluiten de dag af met een hilarisch en ontroerend cabaret van Minou Bosua

SPECIALE CATERING

Gedurende de hele dag kun je genieten van fairtrade koffie, diverse theesoorten en zuiver water van de Utrechtse Heuvelrug. Rond de middagpauze wordt er een lunchbuffet aangeboden met een ruim assortiment ambachtelijke broodjes, verse soep, warme hartige hapjes en o.a. vruchtensappen.

 

Tenslotte hebben we na afloop van het officiële programma een filebuffet. Het is een vegetarische pasta met 2 salades, brood en smeersels. Op het inschrijfformulier kun je je hiervoor aanmelden.


Het wordt een interessante dag!

Hier kun je je inschrijven met een vroegboekkorting van € 40,- (voor 1 maart!).